Vrijen

Door hormoonveranderingen verandert de zin in sex vaak tijdens de zwangerschap. Sommige vrouwen merken hier weinig van maar zeker vrouwen die erg moe en/of misselijk zijn hebben vaak minder zin in vrijen. Omdat het hele bekkengebied veel beter doorbloed is tijdens de zwangerschap hebben veel vrouwen na de eerste maanden juist meer zin in sex dan wanneer ze niet zwanger zijn. Naarmate het kind groeit en de buik dikker wordt kan het vrijen lastiger worden. Niet alleen puur mechanisch maar ook qua gevoel. Een partner kijkt toch heel anders naar zijn (of haar) zwangere vrouw. Mannen zijn ook vaak bang iets te beschadigen. Zolang het vrijen geen pijn doet en voor beiden goed voelt is er niets op tegen. Het kind is in de baarmoeder goed afgeschermd en heeft geen last van een vrijpartij. Na een orgasme kan een zwangere vrouw harde buiken hebben. Die kunnen ook wat pijnlijk zijn maar dat gaat meestal snel weer over. Er kan na sex ook een klein beetje bloedverlies optreden. Dit komt doordat de baarmoedermond zo goed doorbloed is dat daar makkelijker een klein bloedvaatje kan beschadigen. Dit kunt U vergelijken met een bloedneus en is niet erg. Mocht u vaker bloedverlies hebben bij het vrijen is het wel goed om naar de huisarts te gaan.

Na de bevalling duurt het vaak een tijd voordat partners weer aan vrijen toe zijn. Het leven is druk met de nieuwe baby, u bent vaak moe en u bent meer samen ouders dan dat jullie zich als liefdespartners voelen. Daarnaast hebben vrouwen na de bevalling door hormoonveranderingen vaak een drogere vagina wat vrijen moeilijker en zelfs pijnlijk kan maken. Zolang u na de bevalling nog bloedverlies hebt wordt afgeraden om sex te hebben. De baarmoedermond is nog gedeeltelijk open wat een grotere kans op infecties geeft. Zodra het bloedverlies gestopt is is er geen medische reden meer om niet te vrijen.